Strona główna » Zakłady naprawcze kolei

W latach świetności w opuszczonych zakładach naprawczych kolei pracowało około 150 osób. Dziś panuje tutaj cisza i wrażenie, że pracownicy wyszli z myślą, że na drugi dzień wrócą do pracy.

Zapraszam do obejrzenia galerii zdjęć z opuszczonego miejsca, w którym czas stanął w miejscu kilkanaście lat temu..


Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych Tabory Kolei Wąskotorowych

 

Historia zakładów naprawczych sięga 1882 roku – wtedy to właśnie powstał pierwszy warsztat. Dziś możemy obejrzeć zdjęcia, które są jedyną pamiątką po tym niezwykłym miejscu. W XIX wieku rozwój kolei wąskotorowych następował w bardzo szybkim tempie. Skutkowało to wybudowaniem drugiego kompleksu w 1898 roku – w jego skład wchodziła hala na 25 wagonów, kotłownia, odlewnia, tokarnia oraz dwie kuźnie z 14 piecami kowalskimi.

 

W zakładach pracowało około 150 wykwalifikowanych pracowników. Zajmowali się głównie bieżącą naprawą wagonów oraz naprawą lokomotyw parowych. W 1912 roku warsztat przeszedł modernizację, stając się dzięki temu najnowocześniejszym i największym zakładem napraw kolei wąskotorowych.

 

W 1922 roku doszło do sytuacji, w której brakowało taborów do napraw. Aby uniknąć masowych zwolnień pracownicy musieli podejmować prace zastępcze dla kolei normalnotorowych. W 1939 roku scalono sieć kolei, czego skutkiem był wzrost eksploatacji taborów oraz znaczny rozrost zakładu napraw.

 

W latach 60-tych w zakładach pracowało około 450 pracowników. Właśnie wtedy zaczynają się problemy m.in. brak inwestycji ze strony DOKP.

 

Ostatnia naprawa parowozu miała miejsce w 1974 roku. W 2001 roku zakończono eksploatację wszystkich kolei wąskotorowych.

 

Dziś miejsce jest inspiracją dla artystów i fotografów.